‘We zamelen geen afval in, we halen grondstoffen op!’

Wie zondagavond door de stad loopt zou bijna vergeten dat er enkele uren daarvoor nog honderdduizenden mensen rennend of juichend door de stad trokken. Zoals ieder jaar maakt Stadsbeheer het parcours direct na afloop brandschoon. Op een stukje van 1,6 km doen ze dat zelfs volledig CO2 neutraal. Een voorbode voor de manier waarop de gemeente en Gozalo Nederland de marathon in 2020 willen organiseren.

Iedereen kent het beeld van de laatste loper die uitgeput maar heldhaftig voor de bezemwagens uitloopt. Tot voor kort reden al die voertuigen nog op fossiele brandstoffen. Dat kan anders, dacht Johan Bunk van stadsbeheer Rotterdam. Met de werkgroep ‘afval met waarde’ zette hij een experiment op met elektrische voertuigen. ‘Langs de Kralingseplaslaan hebben we dit jaar een stuk van 1,6 kilometer tot gouden mijl omgedoopt.’, vertelt Johan enthousiast. ‘Op dit stuk zetten we alleen maar elektrische voertuigen in en vegen we met de hand in plaats van met bladblazers. Op die manier verplaatsen we ook minder fijnstof.’

Van afval naar grondstof

Niet alleen de voertuigen en gereedschappen zijn anders, ook de manier van inzamelen is nieuw. ‘We zamelen geen afval in, we halen grondstoffen op.’, benadrukt Johan stellig. ‘We zamelen de sponsen en bekers bijvoorbeeld meteen al apart in. Vervolgens zoeken we partners die deze grondstoffen kunnen gebruiken. Zo zijn we in gesprek met Evides om volgend jaar een nieuwe bestemming te vinden voor de 271.000 bekertjes die tijdens de marathon leeggedronken worden. Het uiteindelijke doel is om het hele parcours op deze manier te reinigen.’

Circulaire evenementen

Toch is dit experiment niet alleen voor de marathon relevant. ‘We willen deze manier van schoonmaken op alle grote evenementen in de stad toepassen. Binnenkort komt het Zomercarnaval er weer aan. Dan gaan we verder met de lessen die we dit weekend leren.’ Circulair denken bij festivals gaat verder dan het schoonmaken achteraf volgens Johan. ‘Je kunt denken aan retourbekers of stoppen met dieselgeneratoren in het park. Als je anders durft te denken, liggen er zoveel kansen. Dat geldt niet alleen voor ons als gemeente. We moeten bewoners, bezoekers en vooral de jeugd ook inspireren anders met de buitenruimte om te gaan.’

Mister bezem

De gouden mijl is niet Johan’s eerste experiment. Eerder was hij betrokken bij een proef met de bezems die straatvegers gebruiken. Door ze nat te maken, gaan die nu vier keer zo lang mee. Het leverde hem de bijnaam ‘mister bezem’ op. ‘Dankzij die simpele oplossing bespaart de gemeente in vier jaar tijd bijna anderhalve ton.’, vertelt Johan met trots. ‘Maar het gaat niet alleen om het geld, het doel is om materialen langer te gebruiken. Als de bezems echt op zijn, gaan ze dan ook niet de verbrandingsoven in maar maken we er circulaire hagen van. In de toekomst willen we zelf de bomen kweken waarvan we de bezems maken. Die bezems vegen wat dat betreft niet alleen Rotterdam schoon, maar zorgen voor een schonere wereld.’