Neurie jij ook ineens ‘diiing, ding a dong’ wanneer je in Rotterdam bent geweest? Dan ben je niet de enige. Studio VollaersZwart kleedt de hele stad in Songfestival-stijl. Maar hun citydressing-concept (letterlijk: het aankleden van de stad) heeft nog een onzichtbaar doel; namelijk de aanstekelijke Songfestival-hitjes in ons hoofd rond te laten zingen, op onverwachte momenten. Ook met de mode-items van gerecyclede materialen willen ze meer overbrengen dan alleen het Songfestival-gevoel. We spraken met Madje Vollaers van VollaersZwart over de door hen ontworpen circulaire citydressing

We staan hier voor een etalage met 52 mode-stukken van oude vlaggen. Ook door de stad vormt een vlaggenmix jullie circulaire aankleding voor het songfestival. Hoe is dat idee ontstaan?
“Ons oorspronkelijke idee was om de stad zelf de aankleding te laten verzorgen door iedereen te vragen de vlag buiten te hangen. Dan zouden wij helemaal niets hoeven te produceren, wat natuurlijk het toppunt van duurzaamheid zou zijn! Uit die gedachte is het huidige concept ontstaan. Alles wat je ziet in onze citydressing-campagne is gemaakt van gerecycled of hergebruikt materiaal.”

Jullie hebben onder andere sjaals, banners, een festivallint door de stad en nu een hele mode-lijn ontworpen. Wat was het leukste om te doen?
“Ik heb me met name gestort op het fashionconcept, dus dat vond ik het leukst om te doen. Toen ik 15 was heb ik een kostuumopleiding gevolgd. De interesse voor mode zat er dus al vroeg in, maar verdween naar de achtergrond toen ik toch citydresser werd. Door de lockdown kreeg ik weer de kriebels en ben ik begonnen met het maken van bomberjacks van onze eigen leftovers. Dat gaf de inspiratie om ook circulaire mode te ontwerpen voor het Songfestival. Als materiaal werken we ook met ongebruikt textiel van Faber Vlaggen en oude vlaggen van de Vlaggenparade op Boompjes.”

Jullie zijn al 25 jaar bezig als citydressers. Hoe gingen jullie voorheen om met het thema ‘circulair’?
“Wij werken al sinds we zijn gestart voornamelijk circulair, maar hebben daar nooit echt een onderwerp van gemaakt. Onze decors maken we van oude posters en we zorgen er altijd voor dat we weten wat er met materiaal gebeurt als een campagne voorbij is. We gooien bijna niks weg. Zo hebben we van de harten die overbleven na de ‘Tunnel of Love’ in de Maastunnel grote ballen gemaakt als kunstobject.”

En wat gebeurt er met deze mode-items als het Songfestival voorbij is?
“Het Songfestival is voor deze mode-actie niet het eind, maar het begin. In deze etalage zie je 11 creaties van zes gerenommeerde ontwerpers die we hiervoor uitkozen. Maar daarnaast hebben we ook met vele naaiateliers in Rotterdam samengewerkt. Ik heb hen gevraagd om ook kledingstukken te maken, geïnspireerd op klederdracht uit hun land van herkomst. Zo laat de mode-campagne die vanaf de 23e mei meer aandacht krijgt de diversiteit van Rotterdam zien en komen er vele windstreken langs, van Chinese kinderkleding tot Indonesische sarongs.”

Zijn jullie er al aan gewend om jullie werk door heel de stad te zien hangen?
“Jawel. We weten na 25 jaar hoe dat voelt én hoe het werkt. Wat wij het leuke aan citydressing vinden, is naast de visuele uitstraling van een stad ook een onzichtbare boodschap over te brengen. In dit geval wilden we dat als je door de stad rijdt, je muziek in je hoofd krijgt. Dus je fietst over de Erasmusbrug en zingt ineens ‘Volare’ of ‘J’aime, J’aime La Vie’. Dat gebeurt echt!”

 De zes ontwerpers die participeerden in het fashionproject zijn Michael van der Meide, Teun Seuren, Stephanie Willems, Rena Jansen, Yamuna Fozani en Laura de Wilde. Hun creaties zijn tot en met 22 mei te zien in de etalage van de Bijenkorf in Rotterdam.

 

Rotterdam Circulair
In 2030 is circulair de maatstaf in Rotterdam. Dat betekent verminderen, hergebruiken en recyclen! En dat doen we op z’n Rotterdams: met lef en met elkaar.

Wekelijks brengt Rotterdam Circulair verslag uit over circulaire Rotterdammers én ondernemers. Op de hoogte blijven?

  • Abonneer je op onze nieuwsbrief en volg ons op FacebookInstagramLinkedIn en Twitter voor het laatste nieuws op circulair gebied en handige tips om zelf aan de slag te gaan.
  • Vier jij het Eurovisie Songfestival? Check deze vijf tips! om dat duurzaam te doen