‘DOUZE POINTS!’ VOOR DE SING ALONG CAMPAGNE VAN HET EUROVISIE SONGFESTIVAL.

In mei is het dan zover. Het Eurovisie Songfestival vindt plaats in Rotterdam. Host City Rotterdam, de projectorganisatie van het songfestival, staat dit jaar voor een grote opgave: deze editie wordt namelijk de meest circulaire ooit! Over een paar weken hangen duizenden vlaggen, ontworpen door Studio VollaersZwart, vanaf het Centraal Station tot aan Ahoy. En dat alles op gerecycled materiaal dat ook ná het Songfestival nog een leven krijgt! Rotterdam Circulair sprak daarom met Faber Vlaggen, de producent van deze stadsaankleding. Voor deze circulaire editie van het songfestival werden zij namelijk aangemoedigd op een nieuwe manier te werken.

Het bedrijf is producent voor de aankleding van steden, festivals, openbare gebouwen en evenementen met printwerk. Zij zijn al meer dan 80 jaar actief op het gebied van vlagproducties. Eric Verkerk, directeur: ‘Wij zijn ons bewust van de noodzaak om op een maatschappelijk verantwoorde manier te ondernemen. We werken daarom continu aan het circulairder maken van processen en materialen.

Het muziekfestival was de reden om nóg circulairder te werken. ‘Samen met textiel-leverancier TTS uit Moordrecht gingen we de uitdaging aan om doeken te recyclen en een logistiek proces op te zetten waarbij gedrukte vlaggen en banners na gebruik weer terugkomen’. Eric vervolgt: ‘Het vlaggendoek wordt bijvoorbeeld van gebruikte petflessen gemaakt. Dat doek bedrukken wij. Vanaf medio mei start ons textiel recycling programma waarbij we de gebruikte doeken terughalen en verwerken tot een granulaat waar weer nieuw doek van gemaakt wordt. Dubbel recyclen dus! Dat is een primeur!’

Binnenkort een ‘groene lijn’ voor alle 70 materiaalsoorten
Of gerecycled materiaal ook duurder is? Eric: ‘Nauwelijks. De klant kan straks kiezen tussen nieuw of gerecycled doek. Daar zit nu nog prijsverschil tussen omdat het recycle-proces geld kost en het volume van traditioneel doek vele malen groter is. Maar dat verschil wordt steeds kleiner. Zodra het prijsverschil klein genoeg is, switchen we volledig naar gerecycled basismateriaal. Het liefst voor al onze 70 materiaalsoorten. Na de zomer verwachten we samen met andere drukkers een coöperatie te starten. We willen alle producten en materialen onderzoeken en toevoegen aan een circulaire cyclus.’

Reductie, circulariteit en innovatie
Het bedrijf is al veel langer bezig met duurzame ontwikkelingen. Ze benaderen sustainability vanuit de invalshoeken reductie, circulariteit en innovatie en proberen op elk vlak met kleine stapjes te verduurzamen. Zo werkt het bedrijf uitsluitend met inkt die vrij is van schadelijke stoffen en denken de medewerkers mee met opdrachtgevers om hun drukwerk-gebruik duurzamer te maken. Eric: ‘Bijvoorbeeld bij de magneetstickers die de retailsector veel aanvraagt. Zo’n sticker is makkelijker te bevestigen, maar magneet is zeer vervuilend. Eerst hebben we gekeken of een dunnere magneetsticker een optie was. En daarna hebben we de wanden magnetisch gemaakt, zodat enkel ijzerhoudend papier voldoende is om het drukwerk te bevestigen. Dat soort innovaties lijken op het eerste gezicht klein, maar geven een significant verschil in productie, transport én milieubelasting.’

Op dit moment worden alle vlaggen en doeken van VollaersZwart voor het Eurovisie Songfestival geproduceerd en door de stad verspreid. Een fantastisch moment om de revolutie van circulair drukwerk groots aan te kondigen!

 

Rotterdam Circulair
In 2030 is circulair de maatstaf in Rotterdam. Dat betekent verminderen, hergebruiken en recyclen! En dat doen we op z’n Rotterdams: met lef en met elkaar.

Wekelijks brengt Rotterdam Circulair verslag uit over circulaire Rotterdammers én ondernemers. Op de hoogte blijven?

  • Abonneer je op onze nieuwsbrief en volg ons op FacebookInstagramLinkedIn en Twitter voor het laatste nieuws op circulair gebied en handige tips om zelf aan de slag te gaan.
  • Vier jij het Eurovisie Songfestival? Check deze vijf tips! om dat duurzaam te doen