‘Vaste zeep op zich is al een prachtig plasticvrij product, maar zeepmakers gebruiken vaak vetten die van ver moeten komen, zoals olijfolie, shea boter, kokosolie, avocado olie.’ Karin Berkhoudt van Kusala maakte een duurzamer alternatief door gebruik te maken van reststromen olijfolie, gemalen koffie en bier!   

Wat is jullie initiatief?
Wij maken zeep met reststroom ingrediënten. In het najaar van 2020 heeft Kusala drie circulaire zepen tegen verspilling gelanceerd: de olijfzeep 32% circulair met olijfolie, de koffiezeep 38% circulair met olijfolie en resten ongebruikte gemalen koffie, en de bierzeep 45% circulair met olijfolie, gedroogde gemalen bierbostel en resten bier. In 2021 gaan we met een subsidie van Citylab010 aan de slag om nieuwe recepten te testen. Interessante opties zijn olie uit koffiedik en boter uit mangopitten (beide ter vervanging van shea boter uit Afrika), en regenwater (ter vervanging van gedemineraliseerd water uit plastic jerrycans).’

Hoe kwam je op het idee?
‘Ik werd in korte tijd benaderd door twee olijfoliehandelaren die met oude onverkoopbare olie zaten en zonde vonden dat in de afvalstroom te brengen. Nu kun je niet zomaar zeep maken met oude oliën maar ik heb een methode gevonden die met succes de geoxideerde vetzuren uit olie kan onttrekken. Hierdoor kon ik de olie dus wél veilig gebruiken en ben ik circulaire zepen gaan ontwikkelen. In BlueCity, waar ik inmiddels ook gevestigd ben, kwam ik ook in contact met reststromen als koffie (Rotterzwam) en bier (Vet & Lazy) wat tot nieuwe leuke samenwerkingen heeft geleid.’

Voor wie is Kusala?
‘Kusala komt uit de Pali taal gebruikt in de oudste Boeddhistische teksten en betekent goede karma. Kusala produceert ambachtelijke zeep met respect voor mens, dier, en milieu om lichaam en geest te voeden. De missie van Kusala is het creëren van goede karma voor de wereld door bij te dragen aan positieve alternatieven van produceren en consumeren. Zeep je in met goede karma!’

Wanneer kunnen we de eerste testresultaten verwachten?
‘De planning is om de nieuwe lijn circulaire zepen in het najaar te lanceren. Die zepen zullen te koop zijn via de Kusala webshop en verschillende verkooppunten door het land.’

Wat is nu echt kenmerkend aan jullie initiatief?
‘Ik denk dat de zepen van Kusala vooral bekend staan voor de fantastische geuren gebaseerd op mengsels van etherische oliën. Daarbij heb ik veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van zeeprecepten die voedend zijn voor de huid en niet uitdrogend werken. Duurzame producten hoeven niet saai en stoffig te zijn!’

Wat gaan Rotterdammers ervan merken?
‘Rotterdam is een echte ondernemersstad. Plekken zoals BlueCity en de Rotterdamse Oogstmarkt brengen ondernemers samen en bieden een platform voor vele creatieve en spannende initiatieven die positieve veranderingen in productie en consumptie tot stand willen brengen. Kusala wil aan deze ontwikkeling een bijdrage leveren en Rotterdam verder op de kaart zetten als innovatieve broedplek voor duurzaam ondernemerschap.’

Wat heeft Rotterdam aan jullie initiatief?
‘Kusala draagt hiermee bij aan de Rotterdamse ambitie om voor 2030 een 50% reductie in primaire grondstoffen te realiseren.’

www.kusala.eco