Een groep modestudenten van de Willem de Kooning Academie laat in de online ‘Fashion Experience 2020’ hun ideeën voor de toekomst zien. Duurzaamheid vormt de rode draad. ‘Dat is ons bij onze studie echt ingeprent; duurzaam en circulair moet’, vertelt ontwerpster Carmen Luijt, een van de inmiddels afgestudeerde studenten. ‘Voor ons is duurzaamheid niet bijzonder, maar normaal. We denken circulair. Als merk wil je geen klein groen label, maar ben je helemaal groen. Letterlijk en figuurlijk in alle vezels. Elke ontwerper kiest hoe zij/zij hier verder invulling aan geeft.’

Een aantal studenten richtte zich in de projecten specifiek op duurzaamheid en circulariteit. Zo gingen Carmen en haar mede-student Lara aan de slag met upcycling; ze vermaakten tweedehands kleding tot nieuwe kledingstukken. Ilse Kremer richtte zich bij haar project op het verven van textiel met bacteriën/fungus als alternatief voor giftige en vervuilende textielverf. Van de in totaal 400 miljard m2 aan textiel, gooien we maar liefst 60 miljard m2 weg aan ‘rest’ dat overblijft na het uitknippen van patronen. Amber Witte bedacht ‘zero waste’-patronen. Anne Benschop richtte zich bij haar plus-size collectie op duurzaam textielgebruik, hergebruik van fournituren en zo min mogelijk verspilling. 

Lange termijn
De mode-industrie is een van de meest vervuilende industrieën. Bij duurzaamheid en circulair werken kun je denken aan duurzame materialen en processen, en hergebruik. Maar ook aan het werken in een atelier met vluchtelingen of mensen met beperking. ‘Veel bedrijven vinden duurzaamheid nog lastig, of duur. Mensen moeten eraan wennen, het is een cultuuromslag. Ook hebben bedrijven vaak grote contracten voor lange termijn. Dat kun je niet ineens stopzetten, ook niet voor de fabrieken en medewerkers daar. Je moet een plan voor de lange termijn maken’, legt Carmen uit.  

Wegwerpcultuur
Carmen wil af van de wegwerpcultuur. ‘Koop bewust. Ik koop veel tweedehands en vintage. En kleding van goede kwaliteit, zodat ik er lang mee kan doen. We moeten mensen bewust maken én opties geven. Denk circulair: je kunt kleding ruilen of naar de kringloopwinkel. Of knip je broek af tot korte broek. Wees ook matig met online shoppen. Retourneren is vaak gratis, maar het is wel heel belastend. En we moeten onze verwachtingen bijstellen. Een bank wordt op bestelling gemaakt, dus dat duurt langer. Dat zou bij mode ook zo moeten gaan.’

Half oktober stond alles klaar voor de Fashion Experience 2020, toen corona roet in het eten gooide. De studenten lanceerden in no time een livestream via online Magazine Not Just a Label en lanceerden een website: www.fashionexperience2020.com/home (tot eind december).