Een festival is eigenlijk een tijdelijke mini-samenleving. Het is de ideale proeftuin voor circulaire initiatieven en een laagdrempelig podium voor zero waste boodschappen. Motel Mozaique (MOMO) heeft tijdens de laatste editie veel nieuwe groene acties uitgeprobeerd. Zo serveerde het festival bijna alleen maar vegetarisch eten. Er werd geen gebruik gemaakt van wegwerpbekers. De programmaboekjes waren van gerecycled papier en de aankleding was van balken uit de haven. ‘Ik ben ontzettend verrast over de positieve reacties van onze bezoekers.’, vertelt een enthousiaste Derrick Smittenaar Marketing en Communicatie verantwoordelijke van MOMO.

Positieve vervuilerstaks

De grootste winst behaalt een festival op transport. Om duurzaam vervoer te stimuleren is MOMO gestart met de groene korting: 10% op eten, drinken en merchandise als je lopend, op de fiets of met het OV naar het festival kwam. Met een bewijs van het duurzame gekozen vervoer kreeg de bezoeker een stempel en een enquête. ‘We hadden in totaal 250 enquêtes voor de ‘groene bezoekers’ klaarliggen. Die waren al ingevuld voor de eerste avond erop zat!’, vertelt Derrick ‘Mensen kwamen proactief met hun filmpjes, foto’s en Boomerangs naar de balie om de stempel voor korting op te halen.’

Geslaagde actie

MOMO kijkt terug op een geslaagde actie. Zeker omdat de korting niet meer dan een klein gebaar was. Een observerende Derrick tipt dat met meer korting je ook de mensen mee krijgt die nog niet heel erg met circulariteit bezig zijn. Echter moet je als organisatie of instantie daar natuurlijk wel de financiële ruimte voor hebben.’

Groene Rotterdamse ondernemers

De groene korting kon ook geint worden op Market Mozaïque: een markt speciaal opgezet voor sociale en duurzame Rotterdamse ondernemers. Vanuit MOMO hebben Precilla Schrier en Wai Seu Chan deze markt georganiseerd. Naast onder andere koffie van de Heilige Boontjes, bier van de Kaapse Brouwers, ballen van Rotterzwam waren er sieraden van Boyscout, Snijplanken Rotterdamse bomen door Buurman. Precilla vertelt dat wethouder Bonte (Duurzaamheid, luchtkwaliteit en energietransitie) enthousiast was over de markt. ‘Ik vind het ontzettend tof dat hij op zijn vrije zaterdag de ondernemers die werken aan een duurzamer Rotterdam opzoekt.’ Terugkijkend vertelt ze dat de markt een circulair verhaal is dat aan alle kanten klopte. ‘Het restmateriaal van het bier de Kaapse Brouwers werd weer gebruikt door Emilie van Green Delight. Zij verwerkte dit zogenoemde bierborstel in heerlijk bananenbrood die weer door de MOMO bezoeker werd opgegeten!’

Een duurzaam Rotterdam

Rotterdam is een belangrijke inspiratiebron voor de organisatie. Met de stad in het achterhoofd zet zij zich actief in om deze toekomstbestendig te maken. De kernwoorden daarbij zijn gastvrij en duurzaamheid. MOMO schrijft overtuigend op haar website: ‘Slaat de korting aan en motiveren we mensen om groener te reizen? Dan is dat een teken dat het waarschijnlijk ook op grote schaal zal aanslaan.’

 

Foto: Rosa Quist