Van 1 november tot en met april 2023 doen tien deelnemers mee aan een Verspillingsvrije Challenge in Rotterdam als onderdeel van het al bestaande ‘Nieuwe Nassen’. Restaurants Aloha, café Prêt à Boire, Hotel New York, Juffrouw van Zanten, Mangiare, Rome Mate Bruno, Hilton Weena, The Slaak Rotterdam, Trattoria Sophia en Vessel 11 maken dan zes maanden lang gebruik van een zgn. Voedselmonitor. Zo krijgen ze inzicht in wat ze verspillen. En met praktische handvatten gaan ze aan de slag om deze verspilling te voorkomen. Want minder voedsel in de afvalbak, betekent ook kostenbesparing voor de ondernemers. Zeker met de oplopende voedselprijzen kan dat flink wat kosten besparen.  

Een van deelnemende restaurants is Trattoria Sophia. Bedrijfsleider Tess Seman kijkt uit naar de deelname aan dit project. ‘We willen ons graag inzetten voor het milieu en tegen voedselverspilling. Ik hoop dat we zelf veel kunnen leren over voedselverspilling in het restaurant en dat wij als voorbeeld kunnen dienen voor de andere restaurants binnen de Dudok Horecagroep. Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen en of we veel kunnen verbeteren in zowel de keuken als verspilling vanaf de borden van onze gasten in het restaurant.’ 

Het Nieuwe Nassen hands-on programma voor Rotterdamse horeca
Op 8 september 2021 ging Het Nieuwe Nassen van start met de lancering van Het Nieuwe Nassen Podcast. Perry de Man gaat met de koplopers uit het horecavak in gesprek om horecaondernemers te inspireren over wat er allemaal is om je zaak duurzaam en toekomstbestendig te maken. Vervolgens organiseerde BlueCity, na de corona lockdown, op 15 februari 2022 een Meet-up met als doel ontmoetingen tussen Rotterdamse horeca en innovatieve voedsel-ondernemers te faciliteren en restaurants op te roepen mee te doen met de eerste Nieuwe Nassen Challenge.

In mei gingen Het Nieuwe Café, Dudok Rotterdam, Dudok In Het Park, RDM Kantine, Wilskracht Bar en Keuken, De Gele Kanarie, Bokaal en The Slaak aan de slag. Zij transformeerden één gerecht van hun menukaart om tot een duurzamere, gezondere Het Nieuwe Nassen variant. De restaurants verkochten in totaal 1059 Nieuwe Nassen-gerechten. Gemiddeld was 5,3% van de totale verkoop van de restaurants een Het Nieuwe Nassen-gerecht. Om meer horeca-ondernemers en chefs te bereiken en de ervaringen van de deelnemende restaurants te delen lanceert BlueCity op 8 september 2022 het tweede seizoen van de podcast en is een collectief van elf innovatieve voedsel ondernemers en natuurinclusieve boeren aangesloten bij Rotterdam de boer op! op 19, 20 en 21 september jl. aanwezig op Gastvrij Rotterdam. 

Projectpartners
Het Nieuwe Nassen is een programma van BlueCity Rotterdam in samenwerking met de gemeente Rotterdam, Rotterdam Circulair, Greendish, Rotterdam de boer op!, Orbisk en de Koninklijke Horeca Afdeling Rotterdam.