Blijdorp Festival was een van de eerste festivals die zich in 2020 aansloot bij de Duurzame Deal – een samenwerking tussen de gemeente, Rotterdam Festivals en elf organisatoren van evenementen. Samen willen zij Rotterdamse evenementen duurzamer én circulair maken. Circulair? Dat betekent duurzamer produceren, bewuster inkopen en minder weggooien.
Sinds de eerste editie in 2014 groeide Blijdorp Festival uit tot een gevestigde naam met ruim vijftienduizend bezoekers per jaar. Allemaal mensen die voor één dag samen willen zijn, willen feesten en – in de woorden van mede-eigenaar Eelco Straathof, “los willen laten”. Soms heel letterlijk. Wegwerpborden, -bekers en muntjes belanden regelmatig op de grond.
De Duurzame Deal biedt organisatoren een stok achter de deur én een netwerk om de negatieve effecten van evenementen te beperken. Want evenementen moeten, als het aan Eelco ligt, wel kunnen blijven bestaan. “Het is een stukje plezier voor je bewoners. Daar is behoefte aan, ze trekken honderdduizenden bezoekers per jaar. Tegelijkertijd ben ik me ervan bewust dat we met festivals parken belasten en dat we daar iets aan moeten doen. Onze burgemeester Aboutaleb zei het ooit mooi: ‘in Rotterdam wil je een juiste mix tussen leefbaarheid en levendigheid.”
Van dichtbij
Daarom pinnen bezoekers ‘gewoon’ weer aan de bar, recyclen ze plastic bekers met recycletokens, krijgt personeel herbruikbare waterflesjes en meet het festival met de tool EventFlux wat er aan materiaal en uitstoot binnenkomt – én wat er weer uitgaat. “En na afloop van het seizoen organiseren we een cleanup day, waarop we bloemenvelden inzaaien en in de wijde omgeving afval prikken. Iedereen die wil, kan daaraan meedoen.”
Eelco vertelt verder: “De grootste uitstoot van evenementen ligt bij eten, drinken en vervoer. We stimuleren gasten met de fiets, deelscooter of het openbaar vervoer te komen en werken steeds meer met lokale leveranciers, artiesten en lokale en vegetarische catering.” Op het festival dook dit jaar een backstage restaurant op, waar in samenwerking met de Rotterdamse chef-kok Pepijn Schmeink, Blije Wijnen en ’s Zomers een smaakvol, plantaardig en lokaal driegangenmenu op tafel kwam. “Als een soort proeftuin voor het festival en de stad.”
Prioriteiten
Het doel is om elk jaar een stapje verder te komen. Hoe groot, hangt af van dingen als veiligheid, aanbod, geld en beleid. Eelco: “Het is altijd een kwestie van prioriteiten stellen en de haalbaarheid onderzoeken. Ik kan het hele park wel in batterijen willen gooien, maar dat kost geld. En de branche staat al onder druk omdat we te maken hebben met prijsstijgingen van 30%. Om het nog ingewikkelder te maken, hangen er veiligheidsrisico’s aan nieuwe technieken, waardoor er soms weerstand is vanuit bijvoorbeeld de brandweer.”
Regels
Als organisator moet je je houden aan het beleid, de regels die de gemeente oplegt. “Daar mag van mij wel wat meer kennis zitten,” zegt Eelco. “Beleid wordt niet opgesteld door mensen die uit de industrie komen, dus met de Duurzame Deal lopen we soms voor op aankomende regelgeving.” Hij probeert beleidsmakers te betrekken door ze uit te nodigen voor speciale bijeenkomsten op festivals, maar daar komen ze nog niet in grote getalen op af. “Al begint het wel te komen, vooral bij de jonge garde.”
Samenwerking
Gelukkig voelt hij zich vaak genoeg gesteund, door ambtenaren, Rotterdam Festivals en andere organisatoren. “De Rotterdamse evenementenbranche is niet heel groot, dus iedereen weet elkaar wel te vinden. We hebben een appgroep met andere organisatoren waarin we na afloop posten wat we gedaan hebben en hoe het werkte. Daarnaast schiet Rotterdam Festivals ook vaak genoeg te hulp. En ik heb zo gigantisch goed contact met gemeentelijke diensten als de brandweer, veiligheidsregio en politie. Zij hebben heel goed door hoe een festival werkt.”
Inspireren
“Een festival is, als mini-maatschappij, een goede plek om mensen bewust te maken.”, zegt Eelco. Maar dat betekent niet dat hij elke mogelijkheid aangrijpt om te roepen dat het festival op batterijen draait en werknemers rondrijden in elektrische karretjes. “Wat heeft een bezoeker daaraan? Daarover communiceren zou eerder zelfverheerlijking zijn dan dat het daadwerkelijk iets oplevert.”
Liever neemt hij bezoekers mee met voorbeelden waar ze zelf iets mee kunnen. “Meer vegetarische opties aanbieden en uitleggen waarom, kan iemand inspireren om zelf misschien ook wat vaker vegetarisch te koken. Ik wil bezoekers meenemen in het verhaal door te laten zien. Zien doet dingen doen.”
Blijdorp Festival vindt jaarlijks in augustus plaats in het Roel Langerakpark in Rotterdam. Lees hier meer over hoe het festival zich inzet voor een duurzame toekomst.