
DSFW: Duurzaamheid in de mode industrie: Hoe herken en voorkom je greenwashing?
Dutch Sustainable Fashionweek is de eerste fashion week die zicht richt op het zichtbaar maken van duurzaamheid in de mode-ontwikkelingen. Van 8 t/m 12 oktober vindt de fashion week plaats in Rotterdam.
Duurzaamheid in de mode industrie: Hoe herken en voorkom je greenwashing?
Hoe vertel je als modemerk je duurzaamheidsverhaal geloofwaardig, transparant en in lijn met de regels? Hoe herken je als consument ‘echte’ duurzaamheid en hoe herken je greenwashing?
Duik in de wereld van duurzaamheidscommunicatie in de mode en leer wanneer iets overgaat in greenwashing.
Steeds meer modebedrijven vertellen over duurzaamheid. Over hun missie, hun duurzaamheidsdoelen en over verbeteringen bij concrete producten. Het verhaal kan gaan over veel onderwerpen: gecertificeerde biologische materialen met minder negatieve impact, recycling, tijdloze ontwerpen en lokale productie. Dit verhaal willen merken graag vertellen, op een eerlijke en effectieve manier, vanuit overtuiging en zodat je duurzame consumenten kunt bereiken. Consumenten verwachten tegelijkertijd steeds vaker echte eerlijkheid en transparantie van kledingmerken. Hierbij neemt de druk toe vanuit wet- en regelgeving om greenwashing actief te voorkomen. Want greenwashing zit in een klein hoekje en gebeurt vaak onbewust. Als je transparant, specifiek en eerlijk bent, kan je zonder problemen je verhaal vertellen.
Gerbrich Kozijn is jurist en expert op het gebied van greenwashing. Zij zette het greenwashing en duurzaamheidsteam op bij de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt en adviseert momenteel impact ondernemers. In deze workshop vertelt ze hoe je als bedrijf in de mode-industrie kunt communiceren over duurzaamheid zonder in de valkuilen van greenwashing te trappen. En hoe je als consument echte duurzaamheid van greenwashing onderscheidt.
Ze gaat in op:
- Wat greenwashing is en hoe je het herkent met voorbeelden uit de praktijk
- Welke regels gelden voor duurzaamheidscommunicatie en hoe je kunt doorprikken welke communicatie greenwashing is
- Voorbeelden van innovaties die als duurzaam worden gepresenteerd maar dit in de praktijk niet zijn
- Wat wel mag: praktische handvatten voor eerlijke en duidelijke duurzaamheidscommunicatie
- Hoe bedrijven hun businessmodel en marketingstrategie onder de loep kunnen nemen om eerlijk en geloofwaardig te kunnen vertellen
- Ruimte voor vragen en cases uit de zaal: Gerbrich denkt ter plekke met je mee. Met mode-ondernemers over hun communicatie-uitingen en met consumenten over hun greenwashing vragen.
- Datum: vrijdag 10 oktober 2025
- Tijd: 13:00 - 15:00
- Locatie: Nieuwe Instituut, Museumpark 25 Rotterdam
Klik hier voor tickets.
Meer informatie? Of jouw casus of vraag terugzien in de workshop? Neem contact op via: info@gerbrichkozijn.nl