Rotterdam heeft veel water en dus ook volop bruggen. Bruggen moet je goed onderhouden en soms vervangen. De gemeente is daarom altijd op zoek naar technieken en materialen die dat onderhoud makkelijker, sneller, goedkoper én milieuvriendelijker maken.
Brug van plantenafval en plastic
Er ligt een nieuwe, kleine brug in het Kralingse Bos. De brug is bijzonder, want er is plantenafval in verwerkt en gerecyclede plastic flesjes. Deze vormen in combinatie met glasvezel een heel sterk materiaal.
60% duurzaam
Deze nieuwe brug is daar een mooi voorbeeld van. Hij is gemaakt van composiet. Composiet is samengesteld uit verschillende materialen. Vezels, in dit geval glasvezels, en kunsthars zijn belangrijke bestanddelen. Voor deze brug is de hars voor 46% gemaakt van plantenafval en voor 12% uit gerecyclede PET-flessen. De hars bestaat dus bijna voor 60% uit duurzame grondstoffen. Dit is meer dan het dubbele dan tot nu toe mogelijk was.
Uniek voor Nederland
Dit composiet is dus beter voor het milieu. Ook gaat het langer mee dan bijvoorbeeld hout, dat nu vaak voor de bruggen in het bos wordt gebruikt. En er is minder onderhoud nodig. Rotterdam is de eerste stad in Nederland met een composietbrug waarin zo veel duurzame grondstoffen zijn gebruikt.
Heemtuin
Het gaat om een kleine brug in de heemtuin van het Kralingse Bos. Eerder zou op deze plek de eerste geheel 3D geprinte brug komen. Die is wel gemaakt, maar bleek bij de test niet te voldoen aan alle strenge eisen voor sterkte en veiligheid. De composietbrug voldoet daar wel aan.
Ambitie
De gemeente heeft de ambitie om in 2030 de hoeveelheid bouwmateriaal met 50% te verminderen. In 2050 wil de gemeente geheel circulair werken, dus met volledig hergebruik van waardevolle grondstoffen.
Fotografie: Gemeente Rotterdam