
Bring it Back maakt hergebruiken heel gewoon
Fast fashion zorgt op veel plekken in de wereld voor steeds grotere stapels kleding, die we steeds minder vaak dragen. Zonde, vinden Pim Roggeveen en Lorenzo van Galen. Met WEAR zetten zij in voor meer hergebruik in de mode-industrie. Ze knappen tweedehands sneakers op en organiseren Bring it Back: inspirerende evenementen voor consumenten en ondernemers. Want voor écht duurzame verandering, vinden ze, heb je iedereen nodig.
Bring it Back
De evenementen met thema’s als upcycling, innovatie, Halloween – the dark side of fashion, Green Friday en de Sustainable Fashion Week trokken vorig jaar al honderden bezoekers. Van student tot ondernemer en van ambtenaar tot bewoner. “We willen Bring it Back breder trekken dan de usual suspects, zoals circulaire ondernemers”, vertelt Pim. “Ik denk ook dat het belangrijk is om de verschillende mensen bij elkaar te brengen om van elkaar te leren. En er is overlap. Een ambtenaar, ondernemer of student is óók consument.”
Niet zenden, maar uitdagen
Waar vorig jaar de paneldiscussie centraal stond in de evenementen, kijken de jongens nu hoe ze het publiek nog meer kunnen betrekken. Tijdens een sneaker deconstruction workshop vorige maand bij Bever Alexandrium gingen bezoekers zelf aan de slag met sneakers. Pim: “Je zag echt dat mensen gingen nadenken: wow, het is supermoeilijk om een sneaker uit elkaar te halen. Als iets uit zoveel materialen bestaat, is het moeilijk te recyclen. Precies dat willen we overbrengen.”
De workshop was zo’n succes dat een tweede editie direct gepland werd bij de HER in Overschie. Pim: “Dat die workshop in herhaling ging, is een tof resultaat. Maar we blijven zoeken naar nieuwe concepten.” Zo was de laatste Bring it Back-editie een impact founder breakfast en staat er nog een pitch night met de Awesome Foundation en een editie bij een vintage sneaker shop op de planning. Alles om zoveel mogelijk mensen samen te brengen en aan te zetten om circulair te denken én te doen.
Samenwerken
“Dat we connecties tot stand brengen, hebben we inmiddels wel bewezen”, zegt Pim. En dat is precies de kracht van Bring it Back. “Het is een evenement dat geschikt is om heel veel verschillende thema’s te behandelen. Dat maakt het toegankelijk. Elke editie is weer anders en brengt een nieuwe groep mensen bij elkaar. En het is altijd gratis toegankelijk.”
Dat kan door de hulp die Pim en Lorenzo krijgen van de gemeente. “De gemeente geeft ons de middelen om de evenementen te organiseren en daardoor kunnen wij doen wat we willen doen, zoals het creëren van een merkidentiteit”, zegt Pim. “Zodat andere organisatoren Bring it Back in kunnen zetten op hun eigen event.”
Bring it Back in Barcelona
Het lukte ze al over de grens. De directeur van de Footwearise, een conferentie, expositie en netwerkevent voor mensen uit de footwear industrie, vroeg het stel om een Bring it Back evenement neer te zetten tijdens de conferentie in Barcelona. Maar ook dichter bij huis hebben ze grote plannen. “Ik zou het mooi vinden als we een vast onderdeel kunnen zijn van
de grote evenementen in Rotterdam. Dat we op al die evenementen, van IFFR tot de Wereldhavendagen, met Bring it Back over circulariteit in die sector kunnen praten.”
En de ambitie gaat verder. 50% van alle activiteiten van merken en bedrijven moet straks circulair zijn, vindt Pim. “Naast elke H&M moet een tweedehandswinkel of repair shop staan. Dan krijgt de circulaire economie houvast in de stad. Nu voelt het voor veel consumenten nog als een ‘goede daad’ om een broek naar de kleermaker te brengen. Maar het moet een keuze worden vanuit gemak, of omdat het geld bespaart. Daar moet het om gaan.”
