Dat betekent ook: zoveel mogelijk plasticvrije terrassen. Want veel honing cupjes, theezakjes, en plastic verpakkingen waaien zo vanaf het terras de straat op en het water in. “Een heel groot aandeel van het plastic dat in zee terechtkomt, komt vanuit het binnenland. Via rivieren bijvoorbeeld, waar Nederland er ontzettend veel van heeft”, zegt Plasticvrij Terras-organisator Noortje Schrauwen.
Een koningsdag vol inspiratie
Eerder sloten in Rotterdam al meerdere zaken langs de Rotte zich aan. Dit jaar komen daar zaken als Hotel New York, bar-restaurant Prachtig en Vessel 11 bij. Iconische horecazaken én plekken waar koning Willem-Alexander langsvaart tijdens zijn tocht op 27 april.
“We starten binnenkort met een meerjarig programma in Rotterdam en willen de hele stad uitnodigen om mee te doen. Koningsdag is een mooi moment om voorbeelden te laten zien van hoe ondernemers al stappen nemen om het gebruik van wegwerpplastic te verminderen. We willen laten zien dat het goed te doen is.”
Kleine stap
Kevin de Mutsert (Hotel New York) geeft Noortje gelijk. “Het is een andere werkwijze, maar verder voelt het als een kleine stap.” Hij noemt voorbeelden: personeel laten vragen naar melk en suiker in plaats van het standaard te geven, herbruikbare bekers, kannetjes en bakjes gebruiken in plaats van wegwerpbekers -cupjes en -zakjes. “Die bekers gebruikten we vorig jaar al met Koningsdag. We zagen meteen resultaat: ons terrein was na afloop een stuk schoner doordat mensen borg terugkregen als ze hun beker inleverden.”
“We hebben nog voorraden op te maken, maar daarna richten we ons helemaal op het ons verder eigen maken van deze nieuwe werkwijze.” Chris de Pagter (Prachtig) knikt: “Het is een mindset. Zowel intern bij je eigen bedrijf en collega’s als extern bij de gast.”
Onmisbaar bij deze overstap is communicatie, iets waar Plasticvrij Terras bij helpt. Chris: “Koningsdag is voor ons het startsignaal. Door vanaf dan te zeggen: wij zijn een plasticvrij terras, personeel erin mee te nemen en het ook te laten zien op posters, heb je gelijk ruggengraat voor je verhaal.”
Zelfverklaring
Uiteindelijk moet iedereen eraan geloven. Wetgeving rondom wegwerpplastic wordt steeds strenger. “Je kan natuurlijk als horecaondernemer een beetje achter de wetgeving aanlopen”, zegt Noortje. “Maar wat je ook kan doen is ervoor gaan staan. Zeggen dat je het belangrijk vindt en dat je nu al stappen zet. Daarom werken wij met een zelfverklaring die ondernemers kunnen inzetten om dat statement te maken.”
Verder dan alleen het terras
Brontë Flecker (Vessel 11) benoemt de enorme milieu impact die de horeca heeft. De uitdagingen zijn groot en als horecazaak is elke keuze een afweging tussen impact en kosten. Je hebt kleine, snelle verbeteringen die weinig kosten – of zelfs geld besparen – en er zijn dingen die meer tijd en geld kosten, met vaak een grotere impact. Vessel 11 wees een sustainability crusader aan die zich met deze zaken bezighoudt. “Jaren geleden startten we al met het verminderen van plastic op ons terras, want dat waren kleine aanpassingen. Waar meer uitdaging – en impact – zit, is aan de binnenkant van je restaurant. En bij leveranciers.”
“Daar ligt een rol voor ons op gebied van communicatie. Naar de gast maar ook naar de groothandel. Hoe vaker wij op plasticvrije producten vragen, hoe sneller ze die keuzes gaan aanbieden.” Kevin: “En in de tussentijd doen we wat we wel kunnen doen.”
Volgens Noortje is het aanpakken van de binnenkant van de horeca en de samenwerking met leveranciers ook een ambitie van Plasticvrij Terras. “Dit soort dingen kun je alleen maar oplossen als je het met elkaar gaat doen.” En hoe meer ondernemers en leveranciers meedoen, hoe makkelijker de overstap wordt, voegt Chris toe. “Ik denk dat iedereen wel mee wil doen, maar er moet meer aandacht komen voor de alternatieven. En die zijn er. Dat weet ik zeker.”
Weten op welke terrassen je plasticvrij Koningsdag kunt vieren? Kijk op www.plasticvrijterras.com
Op de foto v.l.n.r.: Chris de Pagter, Noortje Schrauwen, Kevin de Mutsert en Brontë FleckerFotografie: Jan de Groen