RAPPORT
Het markeerde het begin van een ontdekkingsreis door het woud van wetten en regelgeving. Om uiteindelijk alle nodige ontheffingen en nummers te bemachtigen, is rotterzwam 7 maanden bezig geweest. Jente: ‘eigenlijk was er niemand die wist hoe dit zat, daardoor hebben we alles zelf moeten uitzoeken. Dat was best een zoektocht’.
Over het hele proces schreef Jente een rapport voor gemeente Rotterdam. Dit rapport gaat gedeeltelijk over de casus van Terug naar de Bodem en rotterzwam, vertelt Jente. ‘Maar het grootste gedeelte gaat over de juridische situatie rondom het gebruik van reststromen’. Wanneer mag je die reststromen wel of niet gebruiken en waar moet je zijn om dat geregeld te krijgen?
In het rapport gaf ze de gemeente ook de vraag mee of er niet iets gedaan kon worden om dit proces makkelijker te maken voor ondernemers die iets circulairs willen doen. ‘Als ondernemers een beetje aan de hand genomen kunnen worden in het juridische proces, kunnen ze zich richten op het werk waar ze eigenlijk mee bezig zijn’. Het verzoek werd opgepakt en in opdracht van de gemeente Rotterdam is de DCMR aan de slag gegaan om een loket te realiseren waar ondernemers terecht kunnen voor advies. Jente: ‘We zijn heel blij dat het rapport niet ergens in een laatje is beland maar dat er mensen zijn bij de gemeente die circulaire ondernemers willen helpen’.
Bekijk de video Paddenstoelen op koffiedik en het sluiten van stedelijke kringlopen
Het resultaat mag er zijn, op 21 juni 2021 werd het Circulair Loket geopend. Hier kunnen ondernemers terecht voor gratis advies op maat in het omgaan met ingewikkelde wet- en regelgeving omtrent ondernemen met reststromen. Het is een groeiproces: hoe meer vragen er binnen komen en beantwoord worden, hoe sneller toekomstige vragen in dezelfde lijn beantwoord kunnen worden. Dat kan veel tijd en moeite schelen voor de ondernemer. En dat is belangrijk, vindt Jente: ‘de overheid heeft allerlei circulaire ambities, maar vanuit diezelfde overheid zijn er tegelijkertijd veel regels die dat moeilijk maken. Dat is niet expres, maar dat is wel de huidige situatie. Ik denk dat het belangrijk is dat ondernemers die de energie hebben om iets goeds te doen voor de wereld zo veel mogelijk geholpen worden’.
Op de korte termijn hoopt Jente vooral dat individuele ondernemers sneller antwoord kunnen krijgen op hun vragen, om sneller stappen te kunnen zetten met hun circulaire onderneming. Ook op de lange termijn ziet ze kansen: ‘ik hoop dat het loket ook structurele problemen blootlegt zodat we dit soort processen anders kunnen gaan inrichten, op lokaal niveau maar ook op nationaal niveau’.
Volgens Jente is het fijn dat dit nu op lokaal niveau geregeld kan worden. De DCMR is bekend met Rotterdamse ondernemers en kan sneller schakelen dan een loket dat op nationaal niveau te werk gaat. Toch hoopt ze wel dat er ook in andere steden dergelijke initiatieven komen, want ook in andere regionen van het land worstelen ondernemers met soortgelijke vraagstukken. ‘Uiteindelijk moet iedereen die circulair wil ondernemen daarin vooral aangemoedigd worden’.