Rotterdam werkt hard aan een circulaire economie en ook in de bouw moet circulair de norm worden. De bouwopgave raakt breed de werkwijze binnen de gemeente; van circulair ontwerpen tot het verlengen van de levensduur van assets.
Als het gaat om bruggen, is Rotterdam volop aan het innoveren. Steeds meer zoekt de gemeente naar manieren om de milieu-impact te verlagen en alternatieve, circulaire grondstoffen te gebruiken. Zo is in Hoogvliet eerder voetgangersbrug “Slaghaam” gerealiseerd. Een unieke brug, gemaakt van (deels) hergebruikt, duurzaam beton. In het Kralingse Bos bijvoorbeeld ligt een brug van biocomposiet. Met de aanleg van dergelijke bruggen doet de gemeente lessen op die weer gebruikt worden in het verder opschalen.
In Rotterdam-Zuid aan het Havenspoorpad start de gemeente nu - in samenwerking met RHDHV en het Rotterdamse bedrijf Blade-Made - met de voorbereidingen voor de aanleg van de volgende innovatieve brug; de "Reefbrug”. De huidige fiets- en voetgangersbrug is gemaakt van hout en moet vervangen worden. In de ontwikkeling van de vervangende brug komen twee belangrijke zaken samen; de zoektocht naar duurzame materialen enerzijds en het bestrijden van een groeiend afvalprobleem anderzijds.
Windmolens spelen een belangrijke rol in de energietransitie, maar de windturbinebladen - die van composiet zijn – worden na 20-25 jaar afgekeurd. Composiet is op dit moment nog moeilijk te recyclen wat betekent dat oude bladen worden verbrand of op vuilstortplaatsen belanden. In het beste geval worden ze laagwaardig gerecycled door ze te schredden.
Hoewel de bladen niet meer aan de molens kunnen worden gebruikt, voldoen ze wel perfect aan alle eisen die de draagconstructie van een fiets- en voetgangersbrug vraagt. Op deze manier kan de gemeente de bladen dus op een hoogwaardige manier hergebruiken.
Dit concept is overigens niet helemaal nieuw. In andere landen zijn commerciële partijen hiermee bezig, maar opschaling laat nog op zich wachten. Door dit vanuit een opdrachtgevende partij te initiëren geeft de gemeente een duidelijk signaal richting de markt over de potentie ervan.
In de komende maanden gaat Blade-Made op zoek naar geschikte windturbinebladen. Daarna start het ontwerpproces waarbij de verkregen bladen leidend zijn voor het ontwerp. De brug, die voor eind 2026 opent, wordt mede mogelijk gemaakt door de SPUK-subsidie van Rijkswaterstaat. Deze subsidie is overigens nog aan te vragen tot eind 2024. Met de toegezegde €150.000,- aan ondersteuning kan de gemeente niet alleen de brug realiseren, maar ook kennis opdoen en delen die zowel de gemeente als anderen in de toekomst in staat stelt om makkelijker windturbinebladen te gebruiken. Zowel in de aanleg van bruggen, als in andere constructies.
Voor meer updates en circulair nieuws; volg de socials van Rotterdam Circulair of abonneer je op de nieuwsbrief. Voor inhoudelijke vragen rondom dit project; neem contact op met gemeentelijk ontwerpcoördinator William Schutte via wd.schutte@rotterdam.nl
Foto header: Joep Boute